Cultura, Educatie, AcademicaSocietate, Ideologie, Tehnologie

O afacere „ca pe roate”

Trecând de glumă, situaţia e chiar strigătoare la cer, absurdă de-a dreptul pentru că se adună din ce în ce mai mulţi călători care nu sunt elevi ori studenţi şi care trebuie să plătească biletul întreg, dar care fie nu mai găsesc loc în tren, fie nu mai apucă să îşi ia tichet din cauza aglomeraţiei de puştime în căutare de mocăciune şi distracţie pe banii bugetului la care toţi contribuim prin taxe şi impozite.

Puţine afaceri de succes sunt pe lume, dar în România sunt o mulţime, parcă din ce în ce mai multe. Majoritatea fiind ale statului… Niciuna însă nu se compară cu cea proiectată şi pusă în practică de către Statul Român cu CFR Călători unde este acţionar unic şi inteligent. Punctul culminant al acestei afaceri a fost atins din 2017 încoace după adoptarea Hotărârii de Guvern 42/2017. Adică de când studenţii au primit gratuitate, ca să o zicem direct. Dar, ca şi cum asta nu ar fi fost de ajuns (cineva „acolo sus” s-a lovit, probabil, cu palma peste frunte şi a zis într-o zi: „Stai aşa, oaie, că şi ăştilalţi pot avea 18 ani, adică pot vota! Băăăi, cum de nu ne-am gândit!”…), de anul acesta, adică 2019, şi elevii au 50% reducere la preţul biletelor. Deci din mai bine, în foarte bine, spre excelent. Înainte trenurile erau murdare, prost echipate şi mergeau execrabil, acum sunt exact la fel, poate şi mai şi, iar în plus sunt şi pline până la refuz de oameni care merg gratis oriunde şi oricând vor ei, chiar dacă au sau nu au treabă. CFR Călători a devenit ca un fel de caravană a pomenii care poposeşte în fiecare localitate şi aminteşte cui a uitat cât de buni manageri sunt conducătorii noştri.

Există deja câteva articole cu cifre exacte ale numărului de studenţi şi elevi care circulă şi încarcă şi mai mult cu datorii statul român şi care, mulţumită inspiraţiei unora, măresc şi mai tare deficitul de vagoane, lipsa de întreţinere a infrastructurii, frustrarea bunilor platnici şi multe altele, de aceea nu am să intru în detalii de acest gen. Ideea e că de când afacerea „trenurile gratuite” a intrat în vigoare, practic oricine poate circula moca sau măcar cu reducere de 50% prin toate colţurile României. Statul plăteşte tot! Şi nu exagerez deloc când zic „oricine”, pentru că nimeni nu poate fi îngrădit de la educaţie, nimănui nu i se poate refuza dorinţa de a deveni elev sau student, oricât de tânăr sau vârstnic ai fi. De exemplu, dacă nu ai bani să mergi la mare sau la festivalurile care îţi plac vara asta, te înscrii frumos la o facultate, vii apoi cu carnetul de student la orice casă de bilete din gară şi îţi iei tichet gratuit către unde „vrea” muşchii tăi. E drept că nu poţi să te aştepţi la cine ştie ce condiţii, dar calul de dar nu se caută la dinţi, nu?

Dacă ai mai făcut facultăţi şi nu vrei să îţi încarci CV-ul cu balast, poţi să te înscrii la un master şmecher sau doctorat pentru perioada verii şi te-ai scos… Cine a vorbit de prezenţa la cursuri? Carnetul e valabil măcar un an, după care te înscrii în altă parte, care e problema? Pe cine interesează că statul nu îşi scoate nici măcar contravaloarea hârtiei pentru bilete? Treaba lui, dacă e fraier!…

Într-o ţară neserioasă, căreia nu îi pasă de elevii şi studenţii ei, o companie de transport călători naţională ca a nostră ar trebui să aibă tot ce are o companie normală: mijloace de transport şi infrastructură puse la punct, angajaţi instruiţi şi civilizaţi, organizare perfectă etc., iar de pe urma serviciilor oferite pe o piaţă normală, cu tichete normale de călătorie, să realizeze venituri, poate chiar profituri cu care să îşi îmbunătăţească de la an la an calitatea serviciilor. Dar cui îi trebuie astea toate? Astea sunt câştiguri pe termene lungi şi foarte lungi, şi nimeni nu are atâta răbdare în România pentru că alegerile sunt o dată la 4 ani, iar treaba musai trebuie să intre într-un ritm accelerat cu semne imediate de mulţumire de la public, nu peste 100 de ani…

Trecând de glumă, situaţia e chiar strigătoare la cer, absurdă de-a dreptul pentru că se adună din ce în ce mai mulţi călători care nu sunt elevi ori studenţi şi care trebuie să plătească biletul întreg, dar care fie nu mai găsesc loc în tren, fie nu mai apucă să îşi ia tichet din cauza aglomeraţiei de puştime în căutare de mocăciune şi distracţie pe banii bugetului la care toţi contribuim prin taxe şi impozite.

Oricum ai privi acest „caz”, tot nu reuşeşti să îi dai un sens pentru că nu încurajează nimic, nici educaţia decât extrem de puţin (procesul educativ se face în instituţiile abilitate şi acreditate, nu pe tren), nu ajută la dezvoltarea economiei de stat (pe care de fapt o ruinează) şi nici pe cea particulară, cum se întâmplă în cazul voucherelor de vacanţă unde au de câştigat firmele de turism şi investitorii locali din turism. Aici nu încasează nimeni nimic decât datorii. Nimeni! Trenurile merg mult şi degeaba, întreţinerea şi costurile de transport cresc, iar banii nu se văd.

Ba, să zicem că ar fi un „câştig”: călătorii care nu mai prind bilet la tren din cauza elevilor şi studenţilor, sau care nu vor să se înghesuiască precum vitele in vagoane, merg la firmele de transport private care la rândul lor aglomerează străzile şi măresc incidenţa accidentelor rutiere. Asta da!

Că decizia a fost clar una oportunistă care să genereze un răspuns favorabil electoral o arată inclusiv termenele de valabilitate ale gratuităţilor: de ce să pui liber şi în vacanţe, domnule? Dacă ar fi fost doar pe timpul cursurilor, ar fi fost un pic mai de înţeles, să zicem, dar aşa e un blocaj total şi permanent. Toţi se duc azi la mare, ce câştig educativ au?…

Ori se doreşte falimentarea cât mai grabnică a respectivei companii, eliminarea ei printr-o mişcare glorioasă care să stârnească mai târziu nostalgie… Practic prin această tactică CFR Călători este dată gratuit către populaţie. Se poate şi asta.

Culmea culmilor ştiţi care ar fi? Cu tot cu sacrificarea CFR-ului, PSD-ul tot să nu câştige la Locale. Cred că m-aş tăvăli de râs… Eu, în locul lor, după Europarlamentare, aş fi dat gratuit pe tren tuturor pensionarilor (la trenurile personale), membrilor comunităţii LGBTQ+ (la cuşete), ungurilor (la cursele rapide ca să treacă mai repede prin localităţile cu români) şi ţiganilor (la accelerate ca să n-aibă timp de alte nebunii). La astea succesul ar fi garantat. Să rămână să plătească doar fraierii de la multinaţionale. Iar pe nerecunoscătorii ăştia de tineri elevi şi studenţi, i-aş taxa dublu, că au votat cu alţii!… 

Show More

Related Articles

Back to top button